15 October 2009

Lunas yang munasabah

SETELAH sunyi seketika mengenai kisah Ahli Dewan Undangan Negeri Lunas (ADUN), Mohd. Radzhi Salleh yang sebelum ini mencetuskan isu hangat dengan keluar daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan mengisytiharkan menjadi wakil rakyat Bebas, hari ini ceritanya timbul kembali.

Kali ini, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memaklumkan telah menutup siasatan ke atasnya berhubung dakwaan beliau membuat tuntutan tidak munasabah ketika memegang jawatan Exco kerajaan negeri.

Timbalan pendakwa raya SPRM memutuskan tiada kesalahan dilakukan oleh bekas Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Pembangunan Masyarakat dan Sumber Tenaga Manusia negeri itu setelah meneliti hasil siasatan berhubung dakwaan berkenaan.

Menyingkap kisah pada penghujung bulan Ogos lalu, sejurus selepas mengisytiharkan dirinya sebagai wakil rakyat Bebas, Mohd. Radzhi 'dihentam' teruk oleh bekas partinya mengatakan kononnya prestasi ADUN Lunas itu dalam kerajaan negeri lemah dan mengecewakan parti.

Berikut ialah antara petikan kenyataan akhbar Pejabat Perhubungan PKR Negeri Kedah pada 23 Ogos lepas selepas menerima maklum pengumuman Mohd. Radzhi mengisytiharkan dirinya keluar parti dan menjadi ADUN Bebas.

''Prestasi lemah beliau dalam kerajaan negeri juga amat mengecewakan pimpinan parti, ini termasuklah tuntutan beliau yang tidak munasabah, dah masalah perkahwinannya kali keempat di Thailand yang kini sedang dalam proses mahkamah..

Kami juga telah memberi amaran keras kepada beliau untuk membuat perubahan prestasi kerja beliau dan khidmatnya di kawasan, namun beliau tidak bersedia untuk melakukan perubahan membuatkan ia mengisytiharkan keluar daripada parti hari ini.''

Mohd. Radzhi seolah-olah telah dihukum dan dianggap bersalah meskipun kesnya yang melibatkan membuat tuntutan tidak munasabah masih dalam siasatan pada masa itu, hanya kerana beliau ingin menjadi wakil rakyat Bebas.

Begitu mudah tuduhan dilemparkan kepadanya, namun pengumuman SPRM hari ini telah membersihkannya daripada tuduhan berkenaan (tuntutan tidak munasabah).

Ini bermakna Mohd. Radzhi tidak lemah dan tidak mengecewakan. Dakwaan yang mengatakan kononnya beliau membuat tuntutan tidak munasabah hanya sekadar untuk 'merendahkan' kredibilitinya selepas keluar daripada PKR.

Perkembangan terbaru ADUN Lunas ini sepatutnya dapat membuka mata banyak pihak mengenai.........?


HAPPY DEEPAVALI

1 comment:

Anonymous said...

Awat SPRM tak siasat juga claim semua Exco Kedah terutama Amirudin dan Fakrulradzi. Siasat juga cliam pegawai pejabat MB yang tak buat kerja apa, tapi claim tinggi-tinggi wooo sampai kaya raya.
Kedah sejahtera untuk MB, Exco dan wakil rakyat PAS.
i luv puteri umno