28 July 2009

Rawai dan Pak Belang

MUNGKIN sudah agak terlewat untuk menjadi seorang blogger ketika sudah ramai yang memiliki laman blog mereka sendiri sejak bertahun-tahun lalu.

Namun mungkin masih belum terlalu lambat untuk turut sama menjadi sebahagian daripada kelompok blogger yang semakin hari semakin ramai komunitinya.

Blog ini hanya sekadar 'diari' untuk mencatatkan pandangan peribadi terhadap apa juga perkara di dalam lingkungan idea sendiri.
Sebagai salam pembukaan, molek seandainya tidak ditulis terlalu panjang. Cukup sekadar menerangkan maksud perkataan 'rawai' yang dijadikan pembuka nama blog ini.

'Rawai' - Menurut Kamus Dewan Edisi Empat ia membawa maksud sejenis alat untuk menangkap ikan yang terdiri daripada beberapa bentuk kail yang digantungkan pada tali atau rotan yang terentang.

Pernah dikisahkan sebuah kawasan di Terengganu telah mengambil sempena nama alat berkenaan sebagai nama kampung tersebut. Dikisahkan umpan yang disangkut pada rawai yang digunakan penduduk untuk menangkap ikan di situ telah ditelan seekor harimau.

Raja rimba yang sebelum itu menjadi igauan kepada penduduk setempat kemudian ditemui mati di suatu simpang berhampiran kawasan lapang gara-gara tertelan alat berkenaan.

Dalam erti kata lain, kisah ini menggambarkan sesuatu mampu berlaku di luar keupayaan atau kemahuan kita. Tidak semua yang dirancang akan berjalan seperti direncanakan. Ingin menangkap ikan, harimau pula yang terjerat. Siapa sangka, alat sekecil rawai mampu menumbangkan seekor raja rimba.

Begitu juga dengan kes mendiang Teoh Beng Hock. Setiausaha Politik Exco Selangor itu dipanggil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagai saksi berhubung dakwaan penyalahgunaan wang kerajaan negeri melibatkan Exco dan Ahi Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor, tetapi mayatnya pula ditemui 10 jam selepas itu.

Lain yang dirancang lain pula yang berlaku. Tetapi mungkin kematiannya akan membawa kepada satu pendedahan besar sama ada menentang atau menyokong mana-mana pihak: kerajaan atau pembangkang.

Apapun inkues mengenai kematiannya akan berlangsung esok. Sama ada akan terbongkar segala rahsia atau kematian Beng Hock hanya satu kes kematian mengejut (SDR) seperti siasatan awal polis kerana memang tiada sebarang perkara terselindung dalam kematiannya.

Serahkan kepada pihak berkuasa mencari dan mendedahkan punca sebenar kejadian. Jangan buat persepsi sendiri, fitnah dan lebih-lebih lagi bertindak mengunakan 'undang-undang rimba'.

Tunggu dan lihat!

No comments: