31 July 2009

LOT 1771

ISU pembalakan di Lot 1771, Bukit Kachi di Kedah agak menarik untuk diikuti pada minggu ini. Berbelit-belit dan pening kepala juga mengikuti perkembangan isu berkenaan.

Rentetan kes - Isu itu menjadi tumpuan apabila seorang seorang ahli perniagaan, Lim Chee Hian pada 28 Julai lalu memfailkan permohonan di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Alor Setar bagi mendapatkan perintah komital terhadap dua defendan kerana didakwa telah melakukan penghinaan terhadap perintah mahkamah.

Permohonan perintah komital itu dibuat terhadap seorang pemegang lesen balak dan defendan kedua, Metro Sunview Sdn. Bhd. yang mana tiga daripada pengarahnya didakwa merupakan pegawai kanan di Pejabat Menteri Besar Kedah dan syarikat milik kerajaan (GLC) negeri.

Dalam permohonan itu, Chee Hian yang diwakili oleh rakan kongsinya, Ong Choo Seng, 49, memfailkan perintah komital bagi membolehkan defendan dipenjarakan atau didenda.

Choo Seng mendakwa kononnya dia yang menjadi wakil Chee Hian telah membuat perjanjian dengan seorang pelesen pembalak untuk mengeluarkan saki baki balak di kawasan berkenaan pada September tahun lepas. Dia kemudian telah mendapat kelulusan daripada Jabatan Perhutanan Negeri Kedah untuk menguruskan tanah kayu balak berkenaan pada Februari lalu.

Namum difahamkan beberapa hari kemudian dia mendapat tahu pelesen balak berkenaan telah membuat satu lagi perjanjian di atas tanah yang sama kepada Metro Sunview Sdn. Bhd. Dakwanya, selepas melakukan semakan menerusi maklumat yang diperoleh daripada Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), dia mendapati tiga pegawai kanan di Pejabat Menteri Besar Kedah dan di GLC negeri mempunyai kepentingan di dalam syarikat berkenaan sebagai pengarah.

Mahkamah dilaporkan membenarkan permohonan berkenaan.

Bagaimanapun selepas itu Chee Liam menerusi seorang peguam tampil membuat penafian dengan mengatakan tidak pernah mengarahkan mana-mana peguam atau individu menfaikan kes di mahkamah bagi pihaknya.

Memang memeningkan kepala. Pelik, Choo Seng mendakwa dia mewakili Chee Liam dan katanya dia ada perjanjian hitam putih untuk uruskan projek berkenaan. Tetapi Chee Hiam menafikannya pula.

Siapa yang betul? Sebenarnya, usah dipeningkan kepala mengenai isu berkenaan kerana ia telah difailkan di mahkamah. Biar mereka yang selesaikannya menerusi prosedur dan cara mereka.

Pokoknya isu ini telah mendedahkan dakwaan kononnya 'orang penting' dalam Pejabat Menteri Besar Kedah ada kepentingan dalam syarikat Metro Sunview Sdn. Bhd. Benarkah dakwaan itu?

Justeru, apa yang penting sebenarnya dalam isu ini-yang mungkin ramai terlepas pandang-ialah kesahihan dakwaan tersebut. Bagi mereka yang yang melihat dengan lebih dalam, mesti tertanya-tanya kenapa 'orang' kerajaan Kedah yang mendapat tender itu.

Adakah mereka sememangnya layak mendapatkan tender pembalakan di LOT 1771 itu? Jika mereka memang layak dapat, kes ini boleh dianggap selesai. Usah diburukkan lagi imej kerajaan negeri pimpinan Pesuruhjaya Pas Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Tetapi jika sebaliknya, apa sebenar yang berlaku di belakang isu tersebut? Kenapa mereka yang mendapat tender? Benarkah tiga pegawai kanan Pejabat Menteri Besar dan GLC Kedah itu mempunyai kepentingan dalam Metro Sunview Sdn. Bhd.? Teluskah cara mereka mendapatkan tender balak berkenaan?

Perkara ini tidak boleh dibiarkan tergantung kerana dakwaan telah berlegar-legar. Ia memerlukan penjelasan supaya orang ramai tidak membuat tanggapan yang salah. Hanya pihak yang dituduh boleh menjelaskan segalanya.

Perkara inilah yang sepatutnya diberi tumpuan, bukan kes yang sudah difailkan di mahkamah berkenaan. Soal intergreti dan ketelusan yang menjadi pertaruhan dalam isu ini.

Jadi tampillah memberi penjelasan kerana berani kerana benar. Biar rakyat yang membuat penilaian!

1 comment:

Anonymous said...

Kalau dedah nama org dlm terlibat best jugak.