30 July 2009

Tendang bola atas perahu

KETIKA ini peminat sukan bola sepak semestinya sedang heboh memperkatakan atau menjadi pemerhati secara dekat mengenai perpindahan pemain melibatkan kelab-kelab terkemuka dunia.

Manchester United (MU) yang menjual Cristiano Ronaldo ke Real Madril dengan jumlah perpindahan yang sukar diterima akal sedang mengasah pemain barunya, Michael Owen yang menunjukkan aksi memberangsangkan dalam siri jelajah Asia. Malah seorang lagi pemain barunya, Antonio Valencia turut mempamerkan aksi bertenaga dalam perlawanan sulungya pada kejohanan bola sepak persahabatan Piala Audi Munich, Jerman.

Musim baru liga bola sepak Eropah amat dinanti. Dalam Liga Perdana Inggeris peminat mahu melihat sama ada MU yang kehilangan Ronaldo dapat mempertahankan kejuaraan liga yang dirangkul mereka musim ini. Begitu juga dengan prestasi Chelsea dan Liverpool, dapatkah dua pasukan ini memberi cabaran di Eropah? Tidak ketinggalan Manchester City yang berbelanja sakan membawa masuk Carlos Tevez, Emmanuel Adebayor, Gareth Barry dan Roque Santa Cruz.

La Liga di Sepanyol - Adakah Real Madrid akan berjaya membentuk generasi baru 'galaticos' sebagai pasukan digeruni dengan pembelian antaranya Ronaldo, Kaka dan Karem Benzema bagi mencabar Barcelona yang memiliki Lionel Messi dan pendatang baru Zlatan Imbrahimovic.

Aksi di Serie A, Itali - liga yang tidak berbelanja besar untuk menukar pemain pada musim baru- turut dinanti bagi melihat AC Milan yang kehilangan Kaka bergelut dengan Inter Milan yang mendapat khidmat Samuel Eto'o sebagai dua pasukan yang sentiasa diminati dalam liga tersebut.

Itu di Eropah. Bagaimana pula Liga Malaysia? Berapa ramaikah pemainnya dipancing oleh kelab dari luar Tanah Melayu ini?

Jawapan sudah diketahui sejak dari dulu. Bukan sahaja negara berjiran seperti di Singapura, bahkan di Indonesia pun tiada yang berminat untuk mendapatkan khidmat pemain negara ini. Jarang sangat dapat melihat warga Malaysia beraksi di negara lain. Memang mengecewakan.

Lain pula Indonesia, sekurang-kurangnya Bambang Pamungkas dan Elie Aiboy pernah diimport oleh 'gergasi Lembah Klang'. Kini mereka berdua bakal muncul lagi dalam perlawanan bola sepak Piala Selangor 2009. Maknanya ada juga pemain mereka diimport. Pemain kita hanya megah dalam kandang sendiri.

Ada pemain yang hendak berhijrah dari sebuah negeri ke pasukan di negeri lain pun susah kerana kononnya 'sayang mahu tinggalkan rumah di kampung'. Sifat enggan berhijrah yang masih menebal dalam diri kebanyakkan rakyat negara ini.

Tetapi ramai juga yang berani mencuba nasib bersama pasukan di negeri lain, namun cuma setakat itu sahajalah apa yang terdaya dillakukan. Jauh sekali untuk dipancing oleh pasukan dari luar negara. Kalau ini lagaknya, bila bola sepak tempatan akan maju agak-agaknya?

Itulah nasib pemain bola sepak di bumi bertuah ini. Umpama menendang bola dalam perahu. Perlu berhati-hati kerana bimbang perahu akan terumbang ambing kalau teknik tendangnya tidak dikawal. Terkuat tendang bola pula melantun keluar dari perahu dan dihanyutkan air. Bila sudah hanyut, tiada siapa yang hendak ambil peduli. Cuma kalau ada yang berani akan terjun dapatkan bola itu kembali. Tetapi berapakah ramai yang berani dan berkemampuan berbuat demikian jika tiada dorongan? Fikir-fikirkanlah.

Kenapa perlu tendang bola atas perahu? Tempat lain kan banyak. Sebab itulah sikap orang kita. Suka lakukan sesuatu yang pelik. Kononnya mahu menerokai sesuatu yang baru. Bila sudah mula buat, berhenti setakat jalan. Tidak konsisten dan bersungguh dengan apa yang dilakukan. Orang lain yang ambil alih pula yang berjaya.

Tidak mustahil suatu hari nanti akan ada ada yang memperkenalkan perlawanan bola sepak atas air. Mungkin bukan di atas perahu, tetapi di atas kapal yang lebih besar dan luas binaannya. Contoh paling mudah ialah siapa sangka adik beradik Wright berjaya menerbangkan pesawat pertama pada 1903. Mungkin sebelum itu tiada siapa terbayang manusia akan dapat 'terbang'. Sekalipun perkara itu-yang dianggap mengarut- benar-benar berlaku, ia tidak mungkin akan dilakukan oleh orang kita yang takut untuk mencuba. Lihat sahajalah isu Dasar Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Cuma yang pasti liga bola sepak luar negara tetap menguntungkan. Glory glory Man United!

1 comment:

sue said said...

nih ok gakla.. but still POLITIC! bezanya dlm sukan, bukan admin...